Thursday 29 September 2011

"APA ITU SOLAT DAN WUDUK”

Assalammualaikum warahmatullah...^____^
Alhamdulilah...apa kahbar anda semua...mesti anda tertunggu-tunggu kisah NUR FARISHA BIN ABDUL FARIS  kan..hari ini kisahnya


Tajuk: APA ITU SOLAT DAN WUDUK”

“Assalammualaikum, adik ini anak faris ke? Tanya pakcik yang berjanggut panjang itu.

“Waalaikummussalam, pakcik ini siapa?tanya farisha kembali kepada pakcik yang berjanggut itu.

“tak payah panggil pakcik muda sangat panggil tok wak je” jawab tok wak itu lalu membuka kopiyahnya.

Farisha hanya memdiamkan dirinya.Tiba-tiba terlintas dihatinya untuk menanya pada tok wak apa yang papanya buat dengan pakcik-pakcik kat dalam masjib itu.

“Tok wan boleh farisha tanya apa yang pakcik-pakcik kat dalam masjib itu buat? Tanya farisha.

“ohhh, itu tanda mereka semua sedang menghadap percipta mereka” terang tok wak.

ALLAH” jawab farisha bila teringat tentang pembelajarannya hari ini di sekolah.

“pandai farisha” kata tok wak lalu memegang kepalanya yang tidak bertudung itu. Farisha sekadar mengangguk tanda terima pujian tok wak padanya.Lalu dia mengalihkan pandangannya pada seorang pakcik yang sedang membasuh tangan, muka, rambut, telinga dan kaki.dia mula menyuarakan niatnya untuk bertanya lagi pada tok wak.

“tok wak kenapa pakcik tu basuh muka, tangan , rambut, telinga dan kaki? Tanya farisha.

“itu tandanya “mengambil wuduk”? terang tok wak

Farisya menanya lagi pada tok wak “untuk apa tok wak”

“untuk solat, bila kita nak mengadap allah kita kena ada “wuduk” baru sempurna solat kita baru allah terima solat kita” senyum tok wak dengan pertanyaan farisya.

Tok wak menerangkan lagi “solat kita terbahagi kepada lima waktu yang pertama subuh, yang kedua zuhur, yang ketiga asar,yang keempat maghrib dan kelima isyak.

Mula dia teringat tentang yang pernah berlaku dirumahnya pernah juga dia melihat bila azan berkumandang papa,mama,abang dan kakak semua bagai tiada dirumah hanya dia dah bunyi suara tv yang terdengaran rupanya ini dikata “SOLAT rupanya..I know!!! katanya dengan nada tinggi sampai tok wak terkejut lalu dia ketawa bila melihat tok wak mengucap istagfar sambil mengusap dadanya..

Nak tahu lagi kisah saya ikuti saya dan bila dah baca sila tinggalkan komen anda..ALLAH SAYANGKAN ANDA SEMUA TERMASUK SAYA.
....^______^...



No comments:

Post a Comment